Archive Monthly Archives: august 2018

Gå ned i vekt med Mental Trening

Gå ned i vekt med Mental Trening

Forbered deg godt
– Hvis du streber etter noe «annet» som en følge av å bli tynn eller å ha den perfekte kroppsformen, så er det grunn til å vurdere det på nytt igjen. Du vil bli skuffet om du ikke fikk den følelsen du forventet av vektnedgangen og vil raskt gå opp i vekt igjen, sier mental trener Stein Kvalheim til KK.

MAT: Spis næringsrik mat som er bra for kroppen din. FOTO: Shutterstock
For å forberede deg til en vektnedgang, må du først skifte holdning til deg selv og din relasjon til mat:
– Spiser du mat for «kos» eller ernæring? Heller du i deg mat på grunn av lite energi og fordi du «må» ha påfyll? Mat skal ha nytelse i seg, men må også ha næring. Du skal gå fra mat for munn, altså kortsiktig tilfredsstillelse, til mat for kropp, altså næring, forklarer Kvalheim.

I tillegg vil det hjelpe å forbedre søvnen. Sørg for å legge deg tidlig nok, og få nok hvile – søtsuget kommer ofte når du er trøtt. (Psst.. Enkelte opplever mer søtsug enn andre).
– Oscar Wilde skrev: «Jeg kan motstå alt, unntatt fristelser!» Dette gjelder oss alle når det kommer til mat. Er vi sultne nok, spiser vi ofte det som gir rask og lettest energi; godterier og mat uten næring. Ikke la slik mat stå hjemme, da taper du, sier han, og fortsetter:

– Lær deg å spise når du er sulten. Spis all mat sakte, og kjenn på maten når du spiser den. Føler du at det er godt for kroppen? Ulempen, eller fordelen, med mat, er at det gir en øyeblikkelig gevinst ved at du føler deg vel i nuet. Det gjør godt, og en god følelse er vi alltid på jakt etter. Dette er beviset på at kropp og sinn er veldig samstemt, sier Kvalheim.

Mer info https://www.kk.no/helse/slik-tar-du-vare-pa-psyken-nar-du-skal-ned-i-vekt-70028495