Status quo: Hvordan har du det?

Dette innlegget er hentet fra kapittel 7 i min bok Mental trening og mindfulness (2014) som jeg har utgitt sammen med Lisbeth Pettersen.

Tema: Mental trening

mental trening_stein kvalheim

Hva ligger under overflaten hos deg? Photo by Kyson Dana on Unsplash

Føler du at noe mangler? Personlig utvikling starter gjerne med at man stiller seg selv noen spørsmål. For eksempel: Hvordan har jeg det?

LES OGSÅ: Viljestyrke – slik holder du koken

Om vi føler tomhet, spør vi kanskje: Hva vil jeg med livet mitt? Hvis du ønsker å endre på noe, må du først vite noe om hvordan du har det inni deg.

Stein Kvalheim_nyhetsbrev

ABONNER PÅ MITT NYHETSBREV: Jeg deler her input fra egen arbeidshverdag som jeg ikke deler noe annet sted. Gleder seg til å møte deg i innboksen din! (Klikk på bildet for påmeldingsside)

Bevissthet

Bevissthet rundt din egen situasjon er grunnleggende for å kunne starte en endringsprosess. Men uansett hvor håpløst du tror alt er, selv om du måtte føle deg mislykket, så er det aldri for sent å få til det du egentlig ønsker.

En av verdens fremste eksperter på familieterapi, Virginia Satir, sier dette om menneskers holdning:

«Livet er ikke som det burde være. Det er som det er. Det er måten du tar imot det på, som utgjør forskjellen».

Bok_Mental trening_mindfulness_Stein Kvalheim

Ønsker du å lese hele boken? Bestill den ved å klikke over – eller betal 149,- til Vipps nr- 22702 (Påfør din postadresse)


Oppfattelse av det rundt deg

En indikator på hvordan du har det, kan være måten du oppfatter det som skjer rundt deg på. Om du for eksempel føler at du mangler nærhet, kan det bety at du helt konkret savner intimitet med et menneske. Eller det kan handle om et øyeblikks følelse av ensomhet, og at følelsen vil løse seg opp når du treffer et hyggelig menneske og slår av en prat.

LES OGSÅ: Stilt overfor et umulig valg? Her er 7 spørsmål du bør stille deg selv

Når vi gjør opp status kan vi ikke basere oss på en enkelt følelse. Vi må se på hvilke følelser vi har over tid, og vi må utforske hva slags tankemønster som ligger bak. Hvordan er ditt tankemønster?

Har du positive tanker som ser etter muligheter, eller er tankemønsteret ditt preget av negative tanker hvor du lettere får øye på dårlige nyheter og regner med at det meste går galt?

Katastrofehode

Mange sikrer seg mot skuffelser ved å tenke det verste på forhånd, for så å bli positivt overrasket om det ikke går så verst likevel. Det kaller vi for «katastrofehode». Når du går rundt med katastrofehode tar du straffen på forhånd, og styrer følelsene slik at nederlaget blir innfridd, og det utløses en selvpåført straff.


Resten av kapittelet og mer kan du lese i boken min
 Mental trening og Mindfulness (2014).

Avslutter med et sitat jeg brukte da jeg holdt foredrag i helgen:

sitat_einstein_stein kvalheim

«Alt du gjør har virkning i fremtiden, og får du en virkning i dag – så har den sin årsak i fortiden.» Sitat Albert Einstein

 

Med vennlig hilsen,

Stein.

Til bloggforsiden

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: