Archive Monthly Archives: desember 2018

Utbrenthet del 1 – folkesykdommen ingen har en kur mot

Dette er en tema-artikkel i 2 deler. Første artikkel (del 1) er «Utbrenthet – folkesykdommen ingen har en kur mot». Det er denne du nå leser. Her skal jeg omtale «fenomenet utbrenthet», og hvorfor vi må ta det på alvor. Andre artikkel (del 2) er «Hvordan få en som er utbrent tilbake i jobb» , og her går jeg nøyere inn på mine metoder.

Jeg har lenge ønsket å skrive innlegg om temaet utbrenthet. Artikkelen som trigget dette hos meg stod på trykk i VG før jul under tittelen: Ni tidlige tegn på at du blir utbrent.

I dette innlegget skal jeg kommentere det jeg nå vil omtale som den etablerte norske folkesykdommen, da utbrenthet som tilstand langt i fra er nytt lengre. Selv om det ikke er nytt: Det som ikke har forandret seg noe særlig er hvor farlig tilstanden fremdeles er. Ikke minst hvor ille det kan bli for den rammede hvis vi lar utbrentheten få utvikle seg.

Klikk her for mer info om hva jeg tilbyr

Blogg om mental helse

Før vi går videre inn på temaet utbrenthet: Jeg har nå begynt å blogge. Dette fordi jeg mener mental helse fremdeles er et uhyre tabubelagt tema. Derfor kjenner jeg på en trang til å kommentere en del av det jeg ser står skrevet i media på feltet. Dette fortalte jeg mer om i innlegget der jeg presenterte meg selv: Hei, mitt navn er Stein Kvalheim.

stein kvalheim kommenterer

Jeg kommer til å blogge om ulike ting her i bloggen. De gangene jeg skriver lengre innlegg om et spesifikt tema (slik som nå) kaller jeg spalten «Stein Kvalheim kommenterer».

Les mer

Hei, mitt navn er Stein Kvalheim

Dette bildet er hentet fra artikkelen «Slik får du bedre flyt både på jobb og privat» fra Ledernytt september 2018.

Jeg har nå bestemt meg for å begynne å blogge om mental trening og mental helse.

Ny bloggspalte: Stein Kvalheim kommenterer

Grunnen til at jeg ønsker å blogge er sammensatt: 1) Først og fremst fordi mental helse fremdeles er et ukjent og noe tabubelagt tema. Jeg vil løfte dette temaet frem og opp i lyset. 2) Videre ser jeg det er behov for å kommentere en del av det jeg ser står skrevet i media på feltet. 3) Jeg ønsker også å adressere noen av de erfaringene jeg har fra min praksis og samhandling med mennesker i snart over 20 år som mentaltrener og coach.

Neste innlegg tenkte jeg å fokusere på en VG artikkel om utbrenthet som sto på trykk for noen dager siden. Først vil jeg introdusere meg selv, slik at du kan bli litt bedre kjent med meg.

Les mer

2018: Omtale og sitater i KK

I 2018 har jeg blitt omtalt 4 ganger som fagperson i kvinnemagasinet KK. I disse omtalene er er det fire hovedtema innen mentaltrening som går igjen: Mestring, viljestyrke, konkurranseinstinkt og samvittighet. Her har jeg samlet informasjonen.

Les mer

Stilt overfor et umulig valg? Her er 7 spørsmål du bør stille deg selv

Et av de mest grunnleggende spørsmålene for oss mennesker er å veksle mellom trangen til å søke trygghet (men da å oppleve kjedsomhet) og det å oppsøke risiko (med potensiale for lykke/utvikling).

Hva velger du? Det trygge, men «kjedelige» eller det risikofylte men ekstatiske? Ofte virker valget umulig.

Still deg selv disse spørsmålene

Hvis du har kommet til et slikt veiskille i livet hvor du føler at du må ta et «umulig» valg, da bør du stille deg selv følgende kontrollspørsmål:  

  1. Hvilke umiddelbare følelser oppstår hos deg hvis jeg sier til deg: «Gå for det trygge, bli der du er». Kjenn på det du føler da. Kan du klare å leve med det «offeret» resten av livet? 
  2. Hvem i livet ditt vil bli påvirket av ditt valg? Hvordan blir deres nye situasjon hvis du går for det utrygge valget ditt? Er det verd det, for dem? 
  3. Hva er det du risikerer – worst case scenario? Kan du leve videre, lykkelig med valget ditt, til tross for om disse skulle inntreffe?
  4. Har du noen hensyn å ta, utenfor deg selv, som bør påvirke valget ditt? Hva forteller disse hensynene deg?
  5. Hvor mange ganger har du kjent på dette nå? Er dette en gjentagende ting og problemstilling du kommer opp i – at du må velge mellom dette? Velger du «alltid» det trygge? Hvis du går for det utrygge denne gang – hvor «galt» er/føles det valget? Se deg selv og situasjonen utenifra.
  6. Er du (og dine nærmeste) villige til å betale prisen – altså det det koster å ta det utrygge valget, men som gjør at du kan trives på lang sikt? Har du satt opp en slagplan for gjennomføringen?  
  7. Venter du på at livet skal skje, uten å gjøre noe aktivt selv? Hvordan kan du innstille livet ditt – og tankene dine, i dag, nå, for å unngå slike dilemma i fremtiden?

Er du en av de som nå går og henter penn og papir og skriver ned dine svar, ja – da er du på rett vei.

Fokuser på ditt “Why” (=målet)

Så hva gjør du? Ingen andre enn deg selv kan hjelpe deg å ta det endelige valget, men et råd er å fokusere et skritt lenger enn selve valget – og altså på et mål du har satt deg utover dette – som ligger langt der fremme.

– Veien blir lettere å gå dersom du fokuserer på målet, og ikke hindringene. Men det er ikke nødvendigvis enkelt, likevel.

 

Til bloggforsiden